Obama vs. McCain i mobilen

gravatar
By Johan
 · 
August 19, 2008
 · 
1 min read

I den pågående valkampanjen i USA har Barack Obama och John McCain olika syn på att driva valkampanj i och med mobilen. Där Obama har en fyllig mobilsajt med möjlighet att få löpande SMS-prenumerationer har McCain... ingen närvaro alls.

Vet inte hur mycket som hänger på McCains egna teknikintresse (eller brist av densamma), men det borde ju finnas några i staben inser potentialen i mobilen som kommunikationskanal. Kanske kan svaret vara att bara 11% av all över 65 år i USA skickar SMS och det är dem McCain kommunicerar med men det låter begränsat i både målgrupp och antal.

Ska bli intressant att se vad som händer i Sverige inför valet 2010. Valet 2006 blev kanske bloggarnas och webbens år, kanske 2010 till viss del kan bli mobilens genombrott?

Tillägg: På www.mobilemarketer.com hittade jag en intressant artikel om just det faktum att Obama och Mc Cain jobbar olika med mobilen som kommunikationskanal.

Comments
[…] Olyckligtvis nog så har “Mobile Marketer Of The Year” samtidigt lagt ner sina mobila sidor http://obamamobile.mobi och http://m.barackobama.com som numera är helt tomma och bara hänvisar till de som byggt sajten, iLoop Mobile. Eller är det så enkelt att Obamas kampanjbudget inte räckte till hostingen av sajten efter kampanjens slut… I alla fall ett praktexempel på hur man inte ska avsluta en i övrigt lysande mobil kampanj som jag skrivit om tidigare. […]

Leave a replyReply to

Get in touch

Galveston AB
Murbruksgatan 8
216 46 Limhamn
Sweden
Phone: +46732439720
Email: johan@galveston.se
LinkedIn:
@galveston

© Galveston 2023