Norge blev första nordiska land ut med ett riksdagsval efter Barack Obamas, numera klassiska, valseger i USA. Obama vann ju som bekant valet, inte bara på sin politik och med sin person, utan även genom att engagera gräsrötterna på ett helt nytt sätt. Det blev det första valet där sociala medier användes och utnyttjades framgångsrikt för första gången.
Ska börja med att säga jag inte har en speciellt bra bild av vare sig Norsk politik eller hur valarbetet har gått till i Norge inför valet som skedde 15:e september. Men det som fick mig att överhuvudtaget uppmärksamma valet var Jens Stoltenbergs tweet den 2:a september
Jeg er på twitter i morgen kl 13. Bruk #alleskalmed eller gå inn på http://bit.ly/alleskalmed og still meg spm alt nå!
Redan där började jag undra, var är Jens Stoltenberg annars då? Varför bara svara på frågor klockan 13 (och under en timma) imorgon? Varför inte ha en löpande dialog med sina väljare fram till valet? Ok då, låt så vara. Jens Stoltenberg skulle svara på väljarnas frågor som kom in via Twitter och via arbeiderpartiet.no För att att samla alla frågor på Twitter använde man hashtagen #alleskalmed.
Totalt fick Jens Stoltenberg totalt 1 118 frågor via Twitter och arbeiderpartiet.no 225 frågor kom in via Twitter enligt Pia Gulbrandsen, webbredaktör och digital rådgivare på Arbeiderpartiet. Enligt hashtags.no är det 122 twittrare, 180 tweets och 15% RT med hashtagen #alleskalmed totalt. Jag vet inte hur Pia Gullbrandsen räknade till 225, jag ställde frågan till henne men fick inget svar.
Under timman som gick skickade Jens Stoltenberg endast 30 tweets (!), dvs svar på direkta frågor. Nu gick det ju bra till slut för Jens Stoltenberg och Arbeiderpartiet ändå, men tänk vad många fler väljare som hade fått svar om Jens Stoltenberg varit mer på Twitter.
Sociala medier avgjorde valet
Så lyder rubriken på SvD, låt mig tvivla. Starkt. Nyheten att sociala medier skulle ha avgjort valet i Norge har även uppmärksammats av Digital Kommunikation.
No Comments.