Snurrskiva eller petmoj som metafor i en app

gravatar
By Johan
 · 
February 10, 2011
 · 
4 min read

Sett några exempel på appar som använder en "snurrskiva" eller petmoj (för dig som minns gamla telefoner) som navigation och började fundera lite på fördelar och nackdelar med just det grafiska gränssnittet och metaforen av petmojen. Antar att det kommer därifrån för jag har knappast sett något liknande GUI innan dess och inte heller sedan dess, möjligtvis de där parkeringssnurrorna som finns i städer med gratis parkering men med tidsbegränsad parkering.

Fokus Bank en del av Danske bank samt Eniro

Först såg jag iPhone versionen från Fokus Bank i Norge och sedan även Danske Bank här i Sverige. Det visade sig att Fokus var en del av Danske Bank och som bägge utvecklats av ett företag som heter Trifork och som gjort en hel del liknande appar för banker. Sedan kom även en ny version av  Eniros Android app som även den hade en snurrskiva i en del av navigationen.

Först en liten titt på Eniros version

Den är väldigt snygg med bra finish i detaljerna, snygga ikoner och snygga effekter på aktiva lägen etc. Man kan snurra på hela skivan även fast man har finget över den nedre delen av snurran. Den delen känns som ett fäste som borde "vara i vägen" men det är inget man stör sig på. Däremot gör det att man inte ser den kompletterande texten till varje ikon eftersom man skymmer den med sin tumme (oavsett om man är vänster- eller högerhänt), och det är ett större problem.

När man tittar på snurran får man först en uppfattning att det borde vara 6 ikoner att välja mellan i och med att två fattas till vänster och det ser ut att rymmas 8 totalt. När man börja snurra visar det dock sig att det är 12 ikoner, så det är en form av en "evighetssnurra". En styrka för Eniro som kan ha fler ikoner än som egentligen ryms på snurran men svårt för mig som användare att veta hur många ikoner/menyval som finns och framför allt veta vilka tillgängliga menyval som finns eftersom det ger en dålig överblick. På en klassisk parkeringssnurra vet man ju att den har exakt 12 val och man vet till och med ordningen på alla menyval, både vad som kommer innan och vad som kommer efter.

Sedan kollar vi på Danske Bank

På Eniros variant så snurrar man så att det menyval man vill göra står "klockan 12" och sedan klickar man på centrumknappen för att aktivera. På Danske bank kan man klicka på alla synliga menyval (de som är aktiva utan att man loggar in) hela tiden, menyvalen snurrar då till "klockan 6" och samtidigt aktiverar man sitt val. centrumknappen här utgör ett 8:e val

På Danske bank har man just nu 7 val i snurran och man kanske kan klämma in 1-2 till om man måste. Frågan är hur få val man kan ha i en snurra. Appen för Northern Bank har bara 4 val (och saknar mittknappen) men med 4 val vinner man inte så mycket på att ha en snurra enligt mig, det innebär bara att jag måste vända och vrida på huvudet för att se vad det står. Troligtvis skulle jag inte ens använda snurran utan försöka se vad det står ändå, speciellt eftersom jag kan klicka på dem när jag vill.

När jag klickar på ett menyval i Danske Bank lämnar vi metaforen med en snurrskiva och hamnar i ett mer traditionellt GUI.

Så, vilken snurrskiva är bäst? Svårt att svara på faktiskt, bägge har sina nackdelar. Eniros är snyggast men kanske gör enkelheten och överskådligheten att Danske Banks är bättre för användaren. tror dock att min slutsats är att jag nog inte ska använda en snurrskiva i en kommande app eller i alla fall försöka se om man kan vidareutveckla idén mer. Har du några tips på en bra snurrskiva, tipsa mig gärna.

Tagged: Danske Bank · Eniro · GUI
Comments
Jag gick in med öppna ögon för att analysera snurrskivan eftersom jag sett den i ett par appar, men slutklämmen i min post är som du ser att jag nog inte kommer använda en snurrskiva i en kommande app.
Känner inte till någon användbarhetsundersökning av snurrskivor tyvärr, tyvärr känner jag till så många användbarhetsundersökningar på mobilt GUI överhuvudtaget, har du några tips?
Jag skulle vilja påstå att snurrskivemetaforen är en riktigt dålig idé och jag hoppas att den inte sprider sig mer. Jag kan inte se vad snurrskivan tillför mer än att göra det svårare för användaren att göra ett val. Dels att det saboterar för muskelminnet som min namne påpekade, dels för att det blir fler moment för att göra ett val (i synnerhet i den katastrofala implementationen som Eniro gjort).
Nu var inte snurrskivan som företeelse ifrågasatt i den här bloggposten, det kanske vore något för en uppföljning. Finns det någon användbarhetsundersökning av snurrskivor?
Mitt största problem med de här snurrorna är att de är direkt fientliga till mitt muskelminne.
Det workflow man har på en smart phone idag (tap, tap, tap och du kom dit du ville) fungerar inte riktigt och man måste stanna upp för att tänka och fundera på hur man skall ta sig vidare.

Leave a replyReply to

Get in touch

Galveston AB
Murbruksgatan 8
216 46 Limhamn
Sweden
Phone: +46732439720
Email: johan@galveston.se
LinkedIn:
@galveston

© Galveston 2023