Sammanfattning av MobXCon

gravatar
By Johan
 · 
November 20, 2011
 · 
3 min read

Förra veckan var jag på MobXCon i Berlin. En tvådagars workshop/konferens med ämnet "Mobile Experience and Design & Usability". Här sammanfattar jag mina lärdomar från de två dagarna i en post tillsammans med en Keynote som jag ska dra för kollegorna på More Mobile Relations.

Dag ett hade jag först workshop med Josh Clark, författaren till Tapworthy. Har du inte läst boken så rekommenderar jag att du gör det nu, kolla även in hans sajt där han har flera presentationer. Mycket bra och enkla tips om att designa för mobilen, här hittar du mina anteckningar i Evernote.

På eftermiddagen hade jag workshop med Darryl Feldman från Nokia i Berlin. Där diskuterade vi "micro experiences" och var inne på ämnet om vad som händer efter "touch" och om tekniken som en del av dig själv.

Dag två var det föreläsningar från ett antal namnkunniga personer. Jag sammanfattade mina erfarenheter i Keynoten och har delat upp erfarenheterna i:

  1. 7 mobila myter – där Josh Clark dödar vanliga föreställningar om den mobila kanalen
  2. Designtips – även här en del från Josh Clark
  3. User Experience – om bland annat "non discoverability", mönster och multitasking
  4. Prototyping – där vi bland annat fick en demo av Fluids prototypverktyg byggt i html5 och specifikt för att prototypa mobilt
  5. Plattformsstrategi – om hur man ska tänka strategiskt
  6. Contentstrategi – där Karen McGrane gjorde starkt intryck på mig och fick mig att inse att WordPress ur lådan är ett dåligt CMS när det kommer till plattformsoberoende

I en paus fick vi dessutom en dragning från Microsoft om Windows Phone 7 och tankarna bakom Metro, deras GUI. Inspirerande att Microsoft gör något "eget" och tänker bortom grafiska ikoner som ska efterlikna en analog värld. Förutom dragningen fanns det chans att vinna en Nokia Lumia 800 med Windows Phone 7 – och jag vann den!

Jätteroligt förstås, speciellt eftersom den knappt släppts i Europa och det blir min första kontakt med Windows Phone. Återkommer med en post om mina upplevelser med den, men några snabba reflektioner. Hårdvaran känns riktigt gedigen och mobilen är snygg och smidig. Grafiska gränssnittet är som sagt modernt och trevligt och för en designer som jag känns det roligt att Microsoft fokuserat på typografin. Några kommentarer dock:

  • Typografiska gränssnittet är modernt, men hur "klickvänligt" kommer det vara för normalkunden, en tvåbarnsmamma från en svensk småstad som tycker läderimitationen i "Find my iPhone" är härlig?
  • Outlook har förbättringsområden. Den laddar inte automatiskt in bilder (som den har gemensamt med sin storebror Outlook på PC) och jag kan inte ens ställa in att jag vill att den ska ladda in bilder. Konversationerna trådas vilket jag inte gillar, inte heller det går att stänga av
  • Internet Explorer… största hindret för mig är webbläsaren. Den känns gammal och omodern på PC och så även i mobilen. IE är inte en webkit-browser som tex för iPhone och Android och det märks. Ett stort problem är också att många som bygger mobilsidor för "alla plattformar" inte anpassar den för Windows Phone – tex bygger i html5 eller med css-animationer

Återkommer dock med lite mera erfarenheter av Windows Phone så fort jag lyckas klura ut hur i h*lvete jag ska kunna skärmdumpa från den utan PC och massa hack och fultrix.

Tagged: berlin · GUI · konferens · Mobx · UX · Windows Phone
Comments

No Comments.

Leave a replyReply to

Get in touch

Galveston AB
Murbruksgatan 8
216 46 Limhamn
Sweden
Phone: +46732439720
Email: johan@galveston.se
LinkedIn:
@galveston

© Galveston 2023