Jag har tidigare varit inne på svårigheten att kritisera folks välvilja och engagemang. Men jag har återigen hittat ett exempel på en kampanj som känns... lite unken.
Tillsammans med Childhood genomför just nu Vattenfall en kampanj där man som bloggare, micro-bloggare eller genom att skriva en kommentar på uppdragbarn.se skänker pengar till World Childhood Foundation.
Nu är det så finurligt att det är inte du själv som skänker pengar, utan Vattenfall som gör det åt dig. Från 2 kr till en kommentar på sidan, 5 kr för inlägg på vimedbarn.se, 10 kr om du länkar från en micro-blogg och 20 kr om du skriver något på din egen blogg och länkar till kampanjsidan.
En kompis till mig har sagt att han aldrig skänker pengar till Ronald McDonald's barnfond (du vet via insamlingsbössorna som finns vi varje kassa). Anledningen? Han vill inte att McDonald's ska få cred för "hans pengar". För det är ju så det fungerar. I detta fallet köper Vattenfall din röst och framstår som goda i och med att det är Vattenfall som skänker pengar till Childhood, inte du.
Men det är väl bättre att Vattenfall skänker pengar till Childhood än att de inte gör det? Jag håller med. Men i denna kampanj känns det viktigare för Vattenfall att få cred än att skänka pengar till Childhood. På sidan står det att Vattenfall som mest kommer skänka 150 000 kr. Just nu har de skänkt 20 773 kr bland annat via 515 inlänkar från micro-bloggar. Sätt den summan i relation till Vattenfalls vinst under andra kvartalet 2009 som var 3 500 000 000 kr.
Enligt mig kunde Vattenfall som stolt sponsor och bidragsgivare helt enkelt donerat valfritt belopp, kanske 150 000 kr till Childhood och det hade varit bra så. Läs på Wikipedia om begreppet nyttig idiot.
ps. Med detta inlägg kommer Vattenfall skänka 20 kr till Childhood. Snacka om nyttig idiot.
Uppdatering 2009-12-03: Så här tre månader efter denna post skrevs är totalbeloppet nu uppe i 21 922 kr, dvs drygt 1 000 kr mer.
David Wolgers
Vattenfall AB