Warning: Creating default object from empty value in /var/www/galveston.se/public_html/wp-content/themes/blox/framework/zilla-theme-functions.php on line 141
Stadium mobilanpassad – mina kommentarer | galveston

Stadium mobilanpassad – mina kommentarer

För ett par veckor sedan lanserade Stadium en mobilanpassad sida av Stadium komplett med e-shop. Adressen är m.stadium.se och är framtagen av Brightstep. Jag hade redan vid första besöket en del synpunkter på sidan och vissa lösningar. Mailade några idéer och förslag till Brigthsteps VD Mattias Pihlström men kanske är andra intresserade så här delar jag med mig av mina synpunkter och förslag till lösningar. Jag är medveten om att det jag sett är en första (men dock skarp) release och det har redan hänt vissa förbättringar på sajten.

Mobiloptimering

Det första jag kollade på var hur väl sidan var mobilanpassad och optimerad. Inte bara till “den lilla skärmen” (citationstecken för att skärmar nuförtiden inte är så små, speciellt inte om man ser till upplösning) utan även hur man utnyttjat mobilernas möjligheter.

Vad jag märkte när jag satt på ett svajigt 3G var att sidan laddades relativt långsamt. Det visar sig att m.stadium.se väger någonstans mellan 350-450 kB och laddar in inte mindre än 11(!) javascript. Allting är relativt och tex så väger aftonbladet.se ca 2500 kB men att optimera tyngden på en mobilsida är centralt. Alla javascript verkar dessutom inte fungera, som search-as-you-type.js som jag antar ska göra just det, jquery laddas i olika varianter men just möjligheterna med javascript verkar inte nyttjas fullt ut, se interaktionsdesign nedan.

Andra saker som inte mobilanpassats men som är lätta att fixa är:

  • att dölja adressfältet i Safari (fungerar på vissa sidor, inte på andra)
  • det saknades en fav ikon att lägga som bokmärke, den är där nu men är en gul stjärna på röd botten, knappast Stadiums riktiga ikon
  • det gick inte att köra sidan som webbapp, det kan man (nästan) nu, sidan blir en webbapp men när man klickar en länk så bryts det

Interaktionsdesign

Personligen tycker jag inte det är en bra lösning att lägga navigationen längst ned på det här sättet. Förstår tanken, det ska efterlikna iPhones tab bar, men problemet är att 1. webben är inte bara iPhone. Androids HIG förespråkar tex tab bar högst upp för att inte “krocka med” hårdvaruknapparna längst ned. Windows Phone har ingen tab bar alls. 2. En tab bar “ska” ligga statiskt så att användaren snabbt kan byta mellan de delar i appen som anses extra viktiga – och därför bör kunna nås alltid.

Nu måste användaren scrolla hela vägen ner för att komma till menyn. En lösning om menyn ska ligga längst ned är att ankarlänka från toppen ner till footern där menyn ligger, samt att jag skulle bygga om den till att vara en mer klassisk lista.

Nu ligger en tillbakaknapp alltid i övre vänstra hörnet, även på framsidan konstigt nog. Personligen tycker jag inte tillbakaknapp behövs, Safari har det redan i iOS, Android och Windows Phone som hårdvaruknappar. Här kanske man skulle kunna bygga ihop loggan samt de breadcrumbs som finns under Produkter till 1 smart navigering utan att sprida ut det.

Struktur

Jag upplever att informationsstruktuturen är lite oklar – det finns en shoppingikon i övre högra hörnet, samma funktion finns i 5:e taben i footern men även som 2: tab i footern, dvs tre länkar/ingångar till samma sida.

Menyvalet “Meny” är alldeles för generisk och döljer dessutom ingången till Produkter. Där tycker jag man borde lyft några produktkategorier direkt på framsidan på något smart och överskådligt sätt. Kanske genom att ersätta stora bilden som säger att man kan handla direkt på m.stadium.se – för här är jag ju redan.

Innehåll och design

Sidstrukturen är densamma på stadium.se och m.stadium.se – det borde man kunna utnyttja genom att kanske vidarebefordra mobiler till m.stadium.se om man kommer till stadium.se (självklart att behålla möjligheten att besöka desktopvarianten). Här har Stadium en enorm fördel skulle jag säga!

Personligen skulle jag nedprioritera Facebook och YouTube för att inte leda bort besökare – nu ligger det dessutom innan menyn.

Touch too much

Här finns det möjligheter till förbättring för touchscreens och göra upplevelsen lite bättre för användaren.

  • utnyttja swipefunktionen bättre (finns i bildspel nu) för att navigera, mellan avdelningar eller inom en avdelning
  • använda mer teknik á la AJAX för att ladda innehåll utan att navigera till nya sidor
  • bättre anpassningar till touch (tänk iOS rekommendation på 44x44px eller Windows Phone 7’s 9mm), speciellt för länken till cookies och desktopversionen, men generellt skulle jag säga för knappar, ikoner och bilder
  • formuläranpassning där man kan anpassa tangentbordet till rätt typ (siffror vs. bokstäver etc)
  • lite tajtare design i allmänhet där jag inte riktigt känner igen mig från stadium.se

Måste reservera mig för att jag inte kollat in köpflödet, som är ett fullständigt köpflöde vilket jag tycker är helt rätt väg att gå. Jag har dessutom bara kollat på sajten i iPhone, inte i andra smartphones och inte i feature phones.

Leave a Reply