Fungerar din logga även på en (Gr)Avatar?

Viking_Line-logo

En bra logotyp ska fylla många behov. Varumärket ska fyllas med ett värde som bland annat anknyter till företagets verksamhet, visa företagets historia eller bakgrund samt uttrycka dess värderingar. Samtidigt måste en bra logotyp vara särskiljande från konkurrenter inom samma bransch samt inte inkräkta på andra varumärken. En kombination av en symbol (ett äpple) och en text (Apple) är vanlig och antingen används symbolen och texten var för sig eller förekommer tillsammans.

För en designer finns det några saker att tänka på tekniskt när man tar fram en logga, en kort checklista som är ganska allmän och som kan kompletteras:

  1. Den ska fungera i stort och i smått, på en banderoll såväl som på en penna
  2. Den ska finns i ett vektoriserat original så den kan skalas upp och ner utan att tappa i kvalitet
  3. Den ska fungera såväl som i fyrfärg för tryck (CMYK), digitalt (RGB) och i svartvitt

Till detta vill jag lägga till ytterligare en punkt. Ett krav eller åtminstone ett övervägande – den bör fungera i ett fyrkantigt kvadratiskt format.

Skärmavbild 2010-02-01 kl. 21.19.23Det fyrkantiga kvadratiska formatet anses som lite besvärligt att jobba med. Ett fyrkantigt kvadratiskt foto brukar anses som “dött” och svårt att skapa liv i men för logotyper används det numera mer och mer framförallt i avatarer, dvs minatyrbilder som symboliserar personen/företaget. Avatarer används på olika sociala sajter som Flickr, Twitter, Facebook, LinkedIn, Foursquare, Gowalla etc etc.

Skärmavbild 2010-02-01 kl. 21.43.17En fyrkantig kvadratisk bild, som dessutom är jätteliten (16×16 pixlar) används även till favicons, dvs uppe i adressfältet på en sida, och som även används i bokmärkesfältet eller ibland i RSS-läsare, tex Google Reader. I iPhone används fyrkantiga kvadratiska bilder (57×57 pixlar) till både programikoner och som bokmärken på hemmaskärmen.

Privatpersoner kan använda sig av en Gravatar för att tex en minatyrbild av sig själva när de kommenterar på bloggar.

Nu skulle jag ha några riktigt dåliga exempel på loggor som inte fungerar i fyrkantigt kvadratiskt format. Eller ännu hellre där loggan får en annan betydelse när den autobeskärs till en fyrkant kvadrat.

Det har jag inte, men däremot ett riktigt bra, Viking Lines logotyp som “finns” i en fyrkantig kvadratisk version av den vanlig logotypen. Bakgrunden till Viking Lines “NG LI” logotyp ska vara intressant, men tyvärr hittar jag ingen källa på det. Kanske stämmer det att någon på byrån tittade ut genom ett fönster när en båt från Viking Line passerade förbi, såg de röda bokstäverna “NG LI” och insåg att det räcker för att identifiera den som en färja från Viking Line.

Edit: Det var tydligen Rönnberg & Co som i mitten på 80-talet skapade den berömda “NG LI” loggan. Dessutom menar jag kvadratiskt format, inte fyrkantigt, rättat posten. Tack till @menskoppen

Leave a Reply