Skapa unika inkommande länkar för att få förbättrad statistik

I Google Analytics (och säkert i andra statistikverktyg) kan du se hur många inkommande länkar du har från den domänen, tex totalt från twitter.com Om du vill få en bättre överblick på var exakt dina besökare kommer ifrån kan du enkelt skapa specifika länkar på olika webbplatser, profiler etc. På det sättet kan du se exakt hur många besökare som klickat på den specifika länken.

Unik URLViktigt är att den specifika länken du skapar  är unik och att den inte skapar en errorsida, dvs att användaren inte möts av meddelandet “404 Sidan saknas”. För WordPress kan du enkelt lägga till /?ref=unikt_id till adressen, dvs adressen kommer bli http://www.galveston.se/?ref=twitter Du kan egentligen skriva vad du vill efter frågetecknet (som /?blahahaha) men det gör det lättare i Google Analytics att övervaka alla inkommande länkar om de är uppbyggda efter samma form. Som du ser nedan använder till exempel WordPress formen /?s=sökord vid sökningar på din sida.

Google Analytics

Enligt detta sätt har jag skapat unika länkar till galveston.se både på twitter.com och på Collected.at Ett annat tips är att lägga till en specifik länk till din mailsignatur för att se om du får några besökare den vägen, tex www.galveston.se/?ref=signatur

Leave a Reply