Inspirationen från Obama blev… TV-reklam

gårdagens DN-debatt gick Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund ut med att Kristdemokraterna som första politiska parti ska använda sig av TV-reklam på TV4. Det som gör det möjligt är att TV4 nu sänder i det digitala nätet, och därmed finns inte längre förbudet mot att sända åsiktsreklam.

Göran Hägglund menar att

…teve som medium har större genomslag än andra kanaler. Ljud, text och rörlig bild i kombination ger helt enkelt större intryck än att läsa en text under en stillbild.

För mig känns det som ett väldigt gammaldags sätt att tänka, precis som att TV och tryckta medier skulle “vara mer värda” för att de är äldre än tex Internet och bredare för att “alla har en TV”.

Ljud, text och rörlig bild – låter inte det precis som det som Internet erbjuder? Plus interaktion och en dialog med de potentiella väljarna, något som kanske skulle underlätta för att förklara varför man ska rösta i EU-valet.

Efter valet i USA var snacket stort om att vi i nästa riksdagsval skulle få se fler svenska politiker som byggde valkampanjer á la Barack Obama. För mig innebär det att bygga “nerifrån och upp”, att engagera fotfolket och skapa ett engagemang kring sakfrågan. Obama gjorde detta bland annat genom att utnyttja de sociala medierna till max. Kanske skulle Kristdemokraterna utnyttja de 2-3 miljoner som kampanjen kommer kosta till något annat än att pumpa ut sitt budskap, även fast det nu är legalt möjligt med politiska budskap i TV.

4 Comments

  1. Henk

    Och Obama använde sig INTE av teve som medie att nå väljarna? Man kan inte vara så kanalfrälst att man tror att internet och sociala medier kommer att ersätta alla andra former av kommunikation. Jag gissar att alla partier kommer jobba med sociala medier. Men de kommer också använda klassikern att skicka ut ett flygblad och en valsedel i en brevlåda nära dig. Tro det eller ej…

  2. Johan (Author)

    @henk, nej absolut Obama använde sig av TV, flygblad, affisher knackade dörr etc etc. Min poäng är att Kristdemokraterna bör/borde fundera på hur de bäst använder kampanjpengarna.

    Jag vet inte Kristdemokraternas totala kampanjbudget, men om TV-kampanjen kostar 2-3 miljoner kronor kanske de kan åstadkomma en större effekt genom att spendera dem annorlunda. Syftet ska ju vara att engagera väljarna (svenska folket) inför EU-valet, jag tror man kan göra det bättre med ett annat kanalval och lite mer kreativitet än att pusha ut sitt budskap i TV.

  3. Riktigt bra!
    Ska omgående RT:a på Twitter!

  4. John

    …för att inte tala om alla exalterade partisekreterare som drog över Atlanten i september förra året, då med en stjärnögd ambition att “få inspiration” inför nästa valrörelse.

    Gissningsvis kommer det resultera i 1200 miljoner nya upptejpade affischer med respektive partiledares ansikte och en partilogga, kissnödigt lyckliga ungdomsförbundslakejer i kör och i all hast ihopsnickrade valstugor på Sveriges alla torg. Innovation är ju inte svensk partikommunikations signum. Ja, om du inte räknar in Monas katatoniska insatser på sossarnas alldeles egna YouTubekanal, givetvis.

Leave a Reply