Forsman Bodenfors är inte ens 2.0

forsmanbodenfors
För ett par dagar sedan lanserade Forsman & Bodenfors sin nya (efterlängtade) hemsida. Inget tal om att Forsman & Bodenfors är en av Sveriges bästa, och mest belönade byråer, men deras egna hemsida andas inte webb 3.0 och tyvärr inte ens webb 2.0.

Sidan är helt byggd i flash men har en fallback i html om man skulle besöka hemsidan med javascript avstängt eller om man knappar in www.fb.se på sin mobil. Det finns dock ingen som helst redirect till en mobil version av sidan och besökare med javascript avstängt eller som besöker sidan med en mobil får hela tiden budskapet “Please click here to see our site in enhanced mode“.

Sidan domineras av en mängd thumbnails av case samt en sökfunktion. För att skapa ett djup på sidan har man använt sig av SWF adress som skapar djuplänkande adresser i stil med http://forsmanbodenfors.se/se/Work/53/147 eller http://forsmanbodenfors.se/#/en/Work/254/367/

Ur ett SEO perspektiv är förstås en adress av typen http://forsmanbodenfors.se/#/en/Work/254/367/ inte i närheten så beskrivande som tex http://forsmanbodenfors.se/english/Work/Securitas/Aroundio-Home-Alarm som talar om vad sidan handlar om (Work) och för vem Forsman & Bodenfors utfört arbetet (Securitas) och vad produkten är (Aroundio Home Alarm).

Förutom logiska adresser saknar hemsidan allt vad meta-description och meta-taggar heter och titeln på hemsidan är rätt och slätt “Forsman & Bodenfors” utan att avslöja något om vad Forsman & Bodenfors gör och för vem.

Dela ett bra och intressant case med någon annan via epost, Twitter eller Delicious? Glöm det, det finns inga sociala funktioner på Forsman & Bodenfors nya sida.

Personligen tycker jag det riktigt att trist att se en sida som denna idag som inte bara är svårnavigerad och irriterande i sitt gränssnitt utan även helt uppenbart väljer att inte utnyttja webbens möjligheter över huvudtaget. Forsman & Bodenfors hade kunnat bygga en bättre sida i WordPress, lagt på lite “lull-lull” med AJAX och fått en sida som är bättre. Jag hade till och med hellre sett en sida byggt i WordPress med Kubrick tema framför detta. Lyft casen! Nej, detta är inte webb 3.0, inte ens webb 2.0

6 Comments

  1. Word! Fantastiskt rättvis sågning.

  2. Håller helt med.

    När Forsman för typ ett år sen släppte sitt manifesto tänkte jag; nu har byrån som egentligen inte riktigt kan digitalt men blivit belönade utav bara he#*^te för det fattat vad det handlar om.

    Men icke. En trist upplevelse som för tankarna tillbaka till mina egna Flashexperiment 2004.

    Jag hade väntat mig en rymdraket men det blev en lådbil.

  3. Kalle

    Jag tycker det är rätt roligt att siten har väckt sån intressant debatt kring användandet av Flash.

    Håller med dig till hundra procent om vad som saknas, men saknaden av de punkterna har inget med Flash att göra även om många vill få det till det.

    Jag tycker å andra sidan att siten i övrigt är rätt trevlig.

  4. Johan (Author)

    Ja många har väl lagt skulden på flash, men jag skyller nog på Forsman & Bodenfors själva :) Vissa brister kan skyllas på flash, det fungerar inte i mobiltelefoner, det är svårt att bygga snygga och logiska djuplänkar men de kunde ha gjort ett bättre resultat om de fattat internet och lagt lite krut på SEO.

  5. Fantastisk läsning, jag tkr att F & B är en fantastisk fin byrå och Olle Victorin är ett sant Porschefan vilket är också är ett plus. Men deras hemsida är inte ett plus! Den är faktiskt ett skämt å jag tkr de är kul att läsa lite om alla de fel dom lyckats åstadkomma!

    Tack för en intressant läsning! Skall följa din blogg med spänning!

Trackbacks for this post

  1. Forsman & Bodenfors hemsida... | Wallypower, Reklam, & Marknadsföring

Leave a Reply